Nu är det dags för vårsäsongens sista matcher och bortsett från att Malmö mot Kristianstad som spelar i helgen så spelas övriga matcher onsdag och torsdag. Vilka behöver segern allra mest i den sista omgången?
Uppsala – Häcken. Uppsala är i behov av poäng men mot Häcken är chansen noll och dessutom Felicias sista match för Häcken? Hon vill nog avsluta med en smäll om nu inte köpande klubb inte vill att hon ska spela den sista matchen och som klubb skulle man nog tänka till, är det värt att riskera en skada när det vankas en större försäljning? Borta mot Uppsala så hade iallafall jag tänkte ett varv extra.
Rosengård – Djurgården. Oj vad båda behöver tre poäng och båda skulle må bra av det. Tränaren som förlorar denna fight ligger nog sömnlös över att riskera förlora sitt jobb. Spelmässigt har Rosengård sett bättre ut så är fördel Rosengård då de också har hemmaplan.
AIK – Eskilstuna. Vem hade kunnat ana att det är en match där ett av lagen kan ligga trea vid uppehållet? Hand upp på den? Ingen? Tänkte väl det men självklart är AIK favoriter i denna match men deras försvarspel havererade senast och med Plan och Sembrant borta så har det påverkat laget. Kan Eskilstuna störa ännu en storklubb?
Norrköping – Vittsjö. Behovet av en seger för Norrköping är gigantiskt. Vittsjö hemma är en överkomlig motståndare så skulle de inte ta alla tre poängen här så bör nog både Stellan och Popperyd ha en mycket orolig sommar.
Växjö – BP. Detsamma gäller för Växjö, BP hemma är en överkomlig motståndare och Växjö är i skriande behov av tre pinnar. BP har en stabilare grund men en seger för dem gör att marginalen ner till strecket är behagligt. Mycket oviss match.
Piteå – Hammarby. Piteå har ändå gjort det okey men de står på två raka förluster och nu väntar Hammarby hemma inför en storpublik. Kan det stödet hjälpa? Aldrig kul att gå in till sommarvila med tre raka torsk men samtidigt har de också en grund att stå på så ingen kris ännu. Bajen ska nog vinna detta relativt komfortabelt.
En eftersläntrare i form av Malmö mot Kristianstad. Malmö är såklart i stort behov av att vinna för att inte tappa fler poäng gentemot toppen men kanske främst för att behålla tredjeplatsen. Kristianstad vann senast och har gjort en, framförallt bra inledning av vårsäsongen, vilket gett dem en stark grund så de klarar sig rätt bra även vid förlust. Kanske att det svider extra att förlora ett Skåne-derby.
Elitettan har redan avslutat sin vårsäsong.
Lämna en kommentar